A už dosť! YouTube zase mení politiku. Okrem zmeny vzhľadu nasypali ďalšie reklamy! Čo je veľa to je veľa…
YouTube zaviedol nove podmienky predplatného a množstva reklám pred videami. Po novom až 11 nepreskočiteľných reklám za sebou. Údajne len experimentálna implementácia. No my už vieme ako to celé dopadne.
2K, 4K a väčšie video je možné prehrávať len prémium účtom s predplatným. S tým by som súhlasil. Za predpokladu, že nejde o štúdijný a edukačný obsah alebo hodnotný dokument. V opačnom prípade nech si za to ľudia platia. Môžme to brať ako daň za zbytočné zahlcovanie bandwitch a výpočtového výkonu serverov, ktorý je pri prehrávaní takýchto veľkých dát potrebný. So stúpajúcimi cenami energií a možnou energetickou krízou je to vážna téma. A to aj napriek faktu, že google servery už roky negenerujú uhlíkovú stopu. Infraštruktúra stále niečo stojí.
Návrh pre Google
Kritizovať vie každý. Dám preto jednoduchý návrh.
Problém je zrejmý. Náklady na réžiu technického zabezpečnia serverov rastú. O to viac s pribúdajúcim obsahom.
Každý užívateľ by mal vo svojom bezplatnom balíku voľné kredity = čas prehrávania bez reklám. Môže to byť zhruba 240 minút prehrávania. Vyjadrené by to mohlo byť aj v MB. Niečo ako spotreba v aute. To by ľudí naučilo chápať súvislosti.
Po vyčerpaní limitu sa začnú postupne objavovať reklamy. Najprv jedna až dve. Postupne podľa efektívneho uváženia ich môže pribúdať aj viac. Môžme si to predstaviť ako so spoplatnením čítania článkov na medium.
Prehrávanie väčších videí ako 2K bude limitované len na kvalitný obsah, čo samo o sebe bude riešené obmedzením nahrávania takéhoto obsahu len užívateľom produkujúcich kvalitný obsah. Prípadne nahratie bude obmedzené miestom na úložisku (o tom nižšie).
Nevidím zmysel v tom aby sa každá blbosť natáčala v 4K či nebodaj 8K rozlíšení. Preto nahrávanie 4K videí by bolo podmienené prémiovým účtom podobne ako to má vimeo. Výnimku by mohol udeľovať YouTube na základe sledovanosti daného kanálu. Prípadne by mohlo ísť o užívateľské hlasovanie v akejsi Green Light Zone a následné zváženie YouTube o zvýšenie úrovne pre daný obsah.
Znie to možno zložito, je to však veľmi jednoduché. Limit pre nahrávanie videa by mohol vychádzať z voľného miesta na úložisku google disk. Čiže ak nahrám hodinové video v 4K rozlíšení (HVEC kodek), tak nám z disku zmizne 12GB voľného priestoru. Čiže z bezplatného google účtu o veľkosti 15GB zostanú už len 3GB voľného miesta. Prekvapení? Tak je to moji milí sledovači YouTube.
A to nerátame veľkosť a záťaž na procesory, ktorá vznikne pri konvertovaní do ďalších veľkostí video záznamu. Náklady spojené s pozeraním videa som už spomínal vyššie.
Dalo by sa povedať, že platiaci užívatelia služieb google sa skladajú na fungovanie video obsahu na YouTube. Nevidím dôvod prečo by sme to mali robiť. Predovšetkým ak daný obsah nesledujeme a nemáme oň záujem. Prípadne si ani neželáme aby takýto obsah na YouTube bol.
A predsa to musíme tolerovať. Ide však o narastajúci problém.
Je to ako platiť dane z ktorých sa platia organizácie, s ktorými vyslovene nesúhlasíme; napr. cirkev. Riešenie by bolo nepoužívať a bojkotovať YouTube. Lenže YouTube sa stal viacmenej monopól, ktorý si uzurpuje svojim dominantným postavením prominentné postavenie na internete. O to viac, keď za ním stojí jeden z najväčších IT gigantov – Google.
Lacné predplatné
Alebo ako ľudia predplatné obchádzajú… Odpoveď je rodinné predplatné. Existuje aj možnosť, že niektorý poskytovateľ internetu Vám toto predplatné poskytne zdarma alebo za zvýhodnenú cenu vrámci svojich dátovych balíkov. Najčastejšie si však ľudia volia cestu zdieľaného účtu a rodinného predplatného.
Riešenie v podobe rodinného predplatného za 11€ pre 5 členov neznie zle. Vychádza to na 2,2€ mesačne na člena. To je znesiteľné. No na druhú stranu je len otázka času kedy to YouTube neobmedzí. Myslím si, že ide o určitú benevolentnosť zo strany google na úvod v nádeji, že si tým naučia a vychovajú užívateľov. Investícia do budúcnosti. Skôr či neskôr si ľudia povedia, že im to za tých 8€ mesačne stojí a sami si to predplatia.
Youtube bez reklám
Existujú možnosti ako si YouTube spustiť cez aplikácie 3-tích strán bez reklám. Toto riešenie je podľa môjho názoru nemorálne a nesprávne. Obchádzajú sa tým legitímne nároky autorov a google získavať prostriedky na vedenie služby. Naviac tieto aplikácie hazardujú s osobnými údajmi svojich užívateľov.
Populárnym riešením je používanie YouTube cez webový prehliadač Opera, ktorý umožňuje prehrávať videá bez reklám a naviac aj na pozadí s vypnutou obrazovkou.
Vanced a ďalšie alternatívy
Medzi užívateľmi obľúbené riešenie Vanced nedávno ukončilo svoju službu. Vanced ponúkalo prehrávanie YouTube videí bez reklám. To samozrejme umožnilo zažiariť konkurencii. Tu je niekoľko aplikácií, ktoré môžete vyskúšať:
- NewPipe
- SkyTube
- LibreTube
- FlyTube
- ProTube (iOS)
- YMusic
- TubeMate
Pozrite si aj ďalšie alternatívy k YouTube v samostatnom článku.
Viete aj vy o nejakej alternatíve alebo riešení aktuálnej situácie? Dajte vedieť v komentároch.