Canonical Ubuntu a hry?

Je to možné… Podľa posledných zverejnených pracovných ponúk sa Canonical snaží nájsť ľudí zodpovedných za gaming na Ubuntu Desktop. Žeby sme sa konečne dočkali kvalitného a plnohodnotného herného zážitku na Linuxe?

Dejú sa zaujímavé veci. Do Bratislavy prichádza Canonical a s ním aj nové pracovné príležitosti, vízie a projekty. Kto aspoň trošku sleduje open source svet, tak mu neušla informácia o snahe Canonical zabodovať v oblasti IoT. No informácia o presadení Linuxu pre herné účely? To je mi novinka. Mám však trochu obavy.

Linux sa už dlhé roky stáva terčom kritiky od hráčov alebo profesionálov z oblasti vizuálneho umenia. Linux totiž nie je medzi hráčmi a grafikmi veľmi obľúbený. Hry na Linuxe zaostávajú hneď z niekoľkých dôvodov. Podpora ovládačov výrobcov grafických kariet, zastaralý a pomalý vývoj OpenGL, závislosť na archaickom X11 a teda aj horšia podpora externých zariadení ako sú gamepady, joysticky a iné herné periféria, slabá podpora profesionálneho audio, žiadna podpora VR a AR, slabý záujem zo strany veľkých vydavateľov hier a pod.

Niektoré nové iniciatívy sa snažia tento problém riešiť. Napríklad AMD dodáva svoje ovládače ako open source tým si vyslúžili lepšiu podporu priamo v jadre Linuxu. Intel prichádza so svojimi novými grafickými kartami arc a verí sa, že budú mať v Linuxe rovnakú podporu ako ich integrované grafické čipy v procesoroch intel. Vytvorenie novej grafickej API Vulkan. Snaha o presadenie Steam na Linuxe. Valve naviac pracuje na „emulátore“ Proton, ktorý dokáže spúšťať niektoré windows hry podobne ako WINE.

Už je to ale nejaký čas, čo sa o hry pod Linuxom veľké firmy zaujímali. Vždy s rovnakým záverom. Záujem ochladol a studňa s financovaním vyschla. Vývojári ostali závislý len na komunite. Veľké spoločnosti ďalej neinvestovali svoje prostriedky do vývoja Linuxu ako hernej platformy. Napríklad od vydania SteamOS už ubehlo množstvo rokov a bez viditeľného výsledku či komerčného úspechu.

Veľkým nedostatkom je aj absencia VR podpory. Ani jeden z veľkých výrobcov headsetov nevenuje podpore pre Linux zvýšenú pozornosť. Nie je mi známe žeby niektorí z výrobcov mal o Linux akýkoľvek záujem.

Canonical naviac už viac krát v minulosti náhle a bolestivo ukončil vývoj a podporu svojich projektov. Predovšetkým veľmi vydarené a komunitou obľúbené grafické prostredie UNITY. Dnes ho bohužiaľ nahradil Gnome, ktorý bol pre mňa jeden z dôvodov prečo som prešiel z Linuxu na OSX. Ďalším komerčným fiaskom a zabitím perspektívneho projektu bol Ubuntu Phone. Ambiciózny projekt s nádejnou budúcnosťou zrejme nepriniesol požadované výsledky. Je teda otázne akú perspektívu má vývoj hernej platformy pod vedením Canonical, ktoré už viac krát sklamalo komunitu a projekty nedotiahlo do konca.

Linux má pred sebou veľkú výzvu. Otázne je či je to platforma vhodná na hranie hier. Myslím si, že áno. Na úvod však treba zabezpečiť možnosť hry na tejto platforme vyvíjať. Existuje množstvo nástrojov, ktoré tvorbu hier na Linuxe podporuje. Našťastie Linux je medzi vývojármi obľúbený. Netreba sa preto diviť, že väčšina enginov funguje aj pod Linuxom. Rovnako tak podporujú aj vydávanie a buildovanie hier pre Linux. Napríklad veľmi vydarený open source nástroj na vývoj hier je GODOT. Za zmienku stojí aj zaujímavý prírastok Flutter a Flame.

Ba čo viac už dlhší čas je možné v Linuxe vyvíjať aj v komerčných enginoch ako je Unity. Podporu majú aj veľké enginy ako CryEngine a obľúbený Unreal Engine. Ten sa stáva medzi vývojármi hier čoraz obľúbenejší. Naviac si získava priazeň a využitie vo filmovom priemysle, kde Linux už nejaký ten čas pôsobí síce ako tichý, ale zato stabilný partner. Ako je na tom podpora nových technológií Unreal Engine 5 je otázne. Epic nie je povestný plnohodnotnou podporou na minoritných platformách. Naviac po konflikte s Apple je otázne či záujem o iné platformy vôbec pretrvá. Pozitívum môže byť, že nie malú časť spoločnosti vlastní čínsky Tencent, ktorý by mohol mať o podporu Linuxu záujem.

Nedostatky vidím v oblasti multimédií a podpore tvorby grafických assetov. Áno, existuje tu inkscape, gimp alebo krita. Tie však ani zďaleka nedosahujú kvalít profesionálnych grafických editorov ako je Photoshop, Illustrator alebo Corel Draw. Bohužiaľ ani zaujímavá alternatíva od spoločnosti Affinity sa na Linuxe neobjavila. A nie je to len o grafickom obsahu. Podobne sú na tom aj iné programy na tvorbu animácií, 3D grafiky, videa alebo hudby. A tak sú tvorcovia multimediálneho obsahu nútení ostať vo Windowse alebo OS X. Prepínanie medzi systémami nedáva žiadny zmysel.

Ak zohľadníme všetko spomenuté, tak investovanie do hrania na Linuxe nedáva veľmi zmysel. Áno, komunita tu je. Vývojári majú nástroje. Ale čo grafici, zvukári? Užívateľmi Linuxu sú prevažne technici a ľudia z IT. Bežný užívateľ skôr či neskôr narazí na limity.

Ak by Linux mal obstáť ako herná platforma, tak by som to videl skôr ako na mieru vytvorená herná konzola, podobne ako je tomu pri Play Station, ktorý je postavený na BSD. O to sa už však pokúsil Valve so SteamOS. Nepodarilo sa. A nemyslím si, že podobný koncept bude u užívateľov v podaní canonical mať lepšie výsledky. Predovšetkým ak zohľadníme v akom stave je súčasný ubuntu software center. Užívatelia radšej siahajú po alternatívach a odvodené distribúcie si tvoria vlastné riešenia.

Je možné, že zvýšený záujem Canonical o hranie na Linuxe spôsobil boom okolo hadletov – herných zariadení do ruky podobné Nintendo Switch. Je však táto skupina hráčov relevantná? Je vôbec ešte ten správny čas na naskočenie už rozbehnutého vlaku? Nebolo by lepšie spojiť sily s Valve a dotiahnúť už rozbehnuté projekty? A čo tak podpora špecifických nástrojov pre tvorcov mediálneho obsahu?

Nuž… Neostáva nič iné ako vyčkať, čo si Canonical prichystá. Závislé to zrejme bude od výberového konania a celkovej vízie spoločnosti o ktorej momentálne nie je nič známe. Mám však obavu. Canonical preferuje ľudí s vysokoškolským vzdelaním. To je pochopiteľné. Má to však aj svoje negatíva. Moja skúsenosť s akademikmi je jednoducho zvláštna. Je fajn mať teoretickú znalosť, ale ešte lepšie je veci zažiť ako užívateľ. Odborníci však často žijú v akademickej bubline, prípadne čoraz častejšie podliehajú korporátnym dogmám, kde nakoniec víťazia čísla a komfort vedenia.

Tak či tak sa teším, čo budúcnosť prinesie. Canonical je jednoducho môj favorit, ktorý mi ukázal nový a zaujímavý svet Open Source, kde sa konečne spojila inovatívnosť so striedmou konzervatívnosť zarytých linuxových akademikov. Canonical priniesol Ubuntu, ktorý sa stal za mňa prvým Linuxom na ktorý sa dalo pozerať a ktorý sa dal používať. Je možné, že sa konečne dočkáme aj funkčného hrania na Linuxe.

Pracovná ponuka na Linkedin: Linux Desktop Gaming Product Manager


Publikovaný

v

,

od

Značky: