Ako sa zive.sk zabilo

Portál zive.sk je jeden z najnavštevovanejších slovenských portálov o technológiách a digitálnom životnom štýle. Žive je súčasťou mediálnej skupiny Ringier Axel Springer pod ktorou beží množstvo portálov. V roku 2017 prebehol predaj tlačovo vydávaných publikácií tejto značky a začalo definitívne zacielenie výhradne na digitálnu publikáciu. Digitálne publikovanie sa však stretáva s problémom financovania.

Riešením sa zdá byť predplatné. Jedným takým riešením bolo a stále je Piano predplatné od Piano Media, ktoré vzniklo spoločným úsilím spoločnosti eTarget a NextBig v roku 2011. Lenže užívatelia internetu nie sú zvyknutí za čítanie článkov platiť. Nedivím sa. A tak firma už v roku 2013 odcupitala do USA, kde pôsobí dodnes. Naše plátky však ostali v polovičnom režime a začali si nahadzovať vlastný systém predplatného.

Výsledok je taký, že zdieľaný článok na internete je len click bait (návnada) na predplatné. Užívateľ začne článok čítať, ale v polovici sa dozvie, že k dočítaniu si musí zaplatiť predplatné. Podľa mňa je to pekná špinavosť.

No nakoľko nečítam portály s témou politiky a pod. bulvár tak som sa tomu smial. Smial by som sa ďalej, ale dnes na mňa v článku o technológiach vyskočila informácia o predplatnom na zive.sk. Tým u mňa portál žive.sk skončil. Prevzal politiku, ktorú už roky používali na aktuality.sk.

Dnes sú tieto spoplatnené články označené značkou „navyše“. Zatiaľ je ich len zopár. Kde tu. Lenže takto v malom to začalo aj na aktualitách. Dnes sa to však dostalo až do bodu, kde je skoro každý článok spoplatnený.

Rozumiem, že redaktori musia z niečoho žiť. Bohužiaľ za tie poloamatérske články či mŕtve komentovanie pod nimi nie som ochotný platiť. Naviac veľa krát sa človek chce dozvedieť len krátke hlásenie ako sme tomu navyknutí na twitteri. K zamysleniu je aj skutočnosť, že väčšina článkov na žive.sk je preklad obsahu zo zahraničných webov alebo statutosov. Na žive tento článok len rozpíšu do dlhšieho článku a často aj s chybami. Úplne zbytočne.

Čo je na tom zlé a kde v tom celom vidím problém?

Na weboch dlhodobo vyskakuje množstvo reklám. Príliš veľa. Až tak veľa, že človek nemá chuť čítať. Ba čo viac, tak komunita žiadna. Pod príspevkom v sekcii komentáre to zíva prázdnotou. Ak sa aj nejaká diskusia rozbehne tak je plná egomaniakov a imbecilov.

Redakcia naviac môže zarábať z promotérskych PR článkov. Redakcia je naviac súčasťou väčšej mediálnej skupiny, ktorej príjmy idú z ďalších previazaných protálov. A nakoľko je žive jeden z najnavštevovanejších protálov na Slovensku, čo má potenciál k prezentácii a predaju týchto služieb. Z istého uhľa pohľadu ide tak trochu o monopól. A žeby išlo práve o kvalitný monopól sa nedá hovoriť.

Žive.sk som navštevoval len čisto z patriotistických dôvodov. Napríklad žive.cz ostalo verné pôvodnej myšlienke. Naviac, webov ktoré ponúkajú správy zo sveta technológií je dostatok. Preto nie som odkázaný na slovenský plátok, ktorý sa snaží z ľudí v čase krízy vytrieskať ďalšie peniaze. Nie, neprosím si!

Šírenie informácií by nemal byť biznis, ale samozrejmosť. Kultúrnospoločenský rozvoj je podmienený kvalitou a dostupnosťou informácií, ktoré máme. Aj preto by mal byť prístup k publikáciám spoločenské úsilie.

A a aj napriek tomu sa deje pravý opak. Žive.sk si vykopalo vlastný hrob. Nie len, že kvalita obsahu posledné roky klesá, naviac ešte propaguje aktuálne populistické politické názory. Technológia a politika by sa nemali miešať. Písal som o tom. A preto s veľkou radosťou ukončujem epochu zive.sk.

Pre vás ostatných odporúčam návštevu alternatívnych portálov:

Ako môžete vidieť je z čoho vyberať. Ak máte aj vy tip na dobrý web o technológiach, IT a vede, tak sa oň podeľte komentároch.


Publikovaný

v

od

Značky:

Komentáre

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *