FinalCut pre iPad? S veľkým ale…

Tento článok alebo skôr komentár by sa pokojne mohol volať „Ako si Apple neváži svojich zákaznikov„. Pýtate sa prečo?

Apple nedávno ohlásilo príchod Final Cut Pro a Logic Pro pre svoje iPad zariadenia. Má to však jeden háčik.

Narozdiel od Final Cut pre počítače MAC je verzia pre iPad dostupná prostredníctvom subscription – predplatného. Užívanie programu je obmedzené platením mesačného prenájmu alebo ako tomu ja hovorím: „výpalného“.

Netajím sa tým, že som odporca mesačných poplatkov pokiaľ výsledkom takéhoto platenia nie je trvalá licencia programu. V takom prípade ide teda skôr o splátky. Výnimku tvoria určité online služby, ktorých prevádzka je závislá od mesačného príjmu. Sú nimi rôzne cloud úložiská, databázy a pod. V žiadnom prípade by však medzi ne nemal patriť software, ktorého pravidelná aktualizácia nie je nevyhnutná alebo by mala byť povinnosťou vývojára!

Podpora a záruka

Podpora a aktualizácia software by podľa mňa mala byť samozrejmosťou. A to minimálne po dobu 2 rokov. Presne tak dlho ako je záruka na akýkoľvek fyzický tovar, ktorý si kúpime v obchode.

Dokonca si myslím, že podobne ako je tomu pri podpore mobilných zariadení by sa táto bezplatná podpora a aktualizácie mohli dodávať aj 5 rokov od vydania. Nariadenie európskej únie v tejto veci by mohlo rozšíriť pôsobnosť aj na software.

Po uplynutí tejto doby a neschopnosti či neochoty vývojára dodávať aktualizácie by mala byť morálna povinnosť vývojára uverejniť zdrojový kód. Prípadne sprístupniť stabilizovanú verziu svojho programu, za ktorú spotrebiteľ zaplatil.

Problém je však definícia software ako duševné vlastníctvo. To je zásadný problém, ale dneska sa mu nejdem venovať.

Dá sa to aj inak

Spoločnosť Serif predáva svoje grafické aplikácie Affinity týmto spôsobom roky, a bez predplatného. Dokonca dokáže poskytovať aktualizácie pre svoje programy dlhšie ako 1 rok! Preto názory, že takáto forma predaja software je neudržateľná nie sú na mieste. Práve naopak!

Spoločnosť Adobe je priekopníkom v prenajímaní software. Predovšetkým Adobe ako aj iné IT spoločnosti na počiatkoch komercializácie software vydávalo svoje produkty na ročnej báze. To zrejme súvisí s americkým spôsobom garancie, kde je bežná lehota 1 rok. Už táto forma vydávania software bola pochybná. Dnes je to však ešte čudnejšie. Za cenu niekoľkomesačného prenájmu si môžete zadovážiť inú konkurenčnú alternatívu za jednorázový poplatok.

Platenie mesačného poplatku za používanie programu neprináša veľa výhod užívateľom. Naozaj. Prínos pre užívateľov je minimálny. Nové funkcie pre produkty ako After Effect, Premiere, Illustrator a dokonca Photoshop pribúdajú veľmi pomaly. Aj preto množstvo užívateľov stále používa CS6 verziu týchto populárnych nástrojov.

Podobný trend vidieť aj u iných spoločností. V snahe maximalizovať profit a uspokojiť akcionárov prechádzajú na mesačnú alebo ročnú formu prenájmu.

Týka sa to aplikácií ako je Sketchup, 3ds Max, Maya, AutoCad a pod.

Ak sa pozrieme na posledné trvalé verzie týchto populárnych programov a porovnáme ich s tými terajšími, tak zistíme, že sme zase až tak o veľa neprišli. Je teda ťažké obhájiť myšlienku mesačného predplatného a argumenty trvalej udržateľnosti vývoja. V skutočnosti ide o uspokojenie záujmov akcionárov.

Aj preto mnoho užívateľov stále používa staré verzie programov a to aj napriek všakovakým spôsobom a nekalým praktikám firiem tieto staré, ale stále funkčné programy odstrihnúť úplne.

Riešenie v podobe trhoviska

Ak by bola udržateľnosť vývoja skutočne problém existujú aj iné spôsoby príjmu. Napríklad vytvorením trhoviska s rozšíreniami alebo iným obsahom pre danú aplikáciu.

Práve spoločnosť Serif si takto pomáha pri získavaní finančných prostriedkov mimo predaja hlavnej aplikácie. Prepojenie takéhoto trhoviska s hlavnou aplikáciou je ideálna kombinácia.

Ďalšími možnosťami je prenájom inteligentného a optimalizovaného úložiska prepojeného s aplikáciou. Voliteľne a nie ako súčasť programu. To platí aj o moderných online službách či umelej inteligencii, ktorá je závislá od externých serverov. Nie všetci takúto funkcionalitu potrebujeme. Tak prečo za ňu vôbec platiť a naviac paušálne?

Niekedy človek potrebuje len spätne otvoriť staré dokumenty. Nahliadnuť do nich alebo niečo menšie upraviť. No nemôže. Musí zaplatiť výpalné. Naviac je nútený aktualizovať na novšiu verziu týchto programov. Zbytočne.

iPad Pro, prémiové zariadenie?

Problém iPadu je, že beží s okliešteným operačným systémom iOS, ktorý bol určený predovšetkým na mobily. Ani po rokoch sa Apple nepodarilo z tohto systému spraviť profesionálnu alternatívu k ich vlastnému OS X. A možno je to zámer…

Dávalo by to zmysel. App Store je zdrojom mnohých kontroverzných situácií, ktoré nie raz skončili pred sudcom. Oprávnene. A ak Apple môže predávať ten istý program dva krát prečo by to nespravil?

Ja viem! Nie je to ten istý program. Odlišné operačné systémy! Ale koho je to chyba?! A naviac, Apple mohlo vytvoriť cross-platformový vývoj pre ich operačný systém. Neurobili to. Technické obmedzenie? Nemyslím si. Chceli proste začať od nuly. A možno sa časom dočkáme aj odstrihnutia produktovej línie mac.

Ja dúfam, že sa tak nikdy nestane. Lebo narozdiel od počítača Mac je iPad Pro prehnane závislý na svojom operačnom systéme. A to natoľko, že keď sa Apple rozhodne vaše zariadenie ďalej nepodporovať tak ste skončili. Možno nie hneď, ale čoskoro určite.

Vďaka skvelej bezpečnosti je iPad zamknutý a obmedzený len na operačný systém od Apple. Po skončení oficiálnej podpory je vaše takmer 2-tisíc drahé zariadenie takpovediac nepoužiteľné. Pri počítačoch mac je stále možné nainštalovať Windows alebo Linux. Prípadne upravenú verziu OS X, ktorá pobeží aj na 12 rokov starom železe.

To však nie je celé. Hlavný problém iPadu tkvie v dostupnosti aplikácií. Tie sú viazané na App Store. To sa síce má zmeniť, ale či to náhodou nedopadne podobne ako v prípade povinnosti zavedenie USB-C, kde Apple situáciu perfektne obišiel.

Zásadným problémom je aj zavádzanie zákazníka, že iPad dokáže nahradiť počítač. Nedokáže. Dokonca ani ten s koncovkou Pro! Dalo by sa o tom polemizovať, ale zo skúsenosti viem, že je to plytvanie časom a energiou.

Jednoducho iPad je forma výsmechu zákazníkovi. Pretože na konci dňa si človek musí na tomto svojom prémiovom zariadení platiť rôzne výpalné. Od úložisko, predraženého príslušenstva a po novom už aj za software…

Pri zariadení v tejto cenovej kategórií by si zákazník zaslúžil viac. Hlavne ak ho obmedzuje operačný systém.

Netvrdím, že by Apple mal svoje software dávať zadarmo. Veď ak aktualizujete pravidelne, tak máte Apple kancelársky balík a ďalšie menšie aplikácie zadarmo. Do akej miery sú tieto aplikácie použiteľné je už vec druhá.

Alternatíva k Final Cut Pro?

Ako som spomínal vyššie; Apple ponúka nejaké tie aplikácie aj zadarmo. Jednou z nich je napríklad iMovie. No kto s iMovie robil vie, že sa tam nič prevratné spraviť nedá.

Najlepšou alternatívou k Final Cut Pro pre iPad je jednoznačne LumaFusion alebo DaVinci Resolve.

DaVinchi Resolve je v základnej verzii zadarmo zatiaľ čo LumaFusion patrí medzi tie drahšie programy na App Store. V prípade DaVinchi Resolve je možné rozšíriť funkcionalitu za zhruba 100$. Čo je dosť. Avšak stále ide o jednu z najlepších dostupných aplikácií na úpravu videa na App Store. Je však otázne kedy aj LumaFusion či DaVinchi prejde na systém výpalného po vzore Apple. Veď prečo by to nespravili, keď Apple môže?

Len pre rekapituláciu. Ročný poplatok za Final Cut pre iPad vás výjde na 49$. LumaFusion trvalá licencia 29$. DaVinchi v základe je zdarma.

Veľkým bonusom je aj skutočnosť, že LumaFusion je dostupná aj na Android zariadeniach. Čiže nie ste limitovaný len na ekosystém Apple.

A síce Final Cut sľubuje veľa, nie je dôvod k panike. Lebo poznáme Apple. Či ide len o marketing ukáže až prax.

Naviac ako dlhoročný užívateľ Final Cut Pro X pre mac však musím povedať, že si to veľmi neviem predstaviť. Final Cut Pro totiž už dlhšie začína zaostávať za konkurenciou. iPad je sám o sebe obmedzený. A naviac k plnohodnotnému editovaniu videa na macu je dobré vlastniť aj Apple Motion a Compressor. Okrem toho treba aj množstvo rozšírení, ktoré robia z Final Cut Pro naozaj profesionálny program. Ale na to sme si za roky pri Apple zvykly.

Skutočnou výhodou Final Cut Pro je optimalizácia pre zariadenia mac. Tam jednoducho exceluje. V ostatných ohľadoch je to horšie. Konkurencia ako napríklad Filmora ponúka omnoho viac a za menej. Final Cut Pro totiž stojí 299$. Čo nie je síce veľa za trvalú licenciu, ale Filmoru viete kúpiť za 80$.

Keď ide o princíp

Prečo sa nad tým pozastavujem a je to veľká vec? Princíp. A nie len to.

Súčasné počítače a zariadenia majú dostatočný výkon aby sa nemuseli spoliehať na prenájom výpočtového výkonu na vzdialených serveroch. K čomu sú nám potom všetky neurónové čipy v našich zariadeniach, keď sa nakoniec musíme spoliehať na cloudy a prenajatý výkon?

Peniaze. To je politika súčasných IT mágov, ktorí sa snažia maximalizovať profit. Rovnako tak aj Apple…

Naviac Apple týmto krokom udáva smer a trend formy distribúcie a predaja aplikácií na ich platforme. V tomto prípade skôr prenájmu. Veď ak to robí Apple, prečo by to neurobili aj ostatní?

A to je problém! Samozrejme sú prípady, kedy prenájom dáva zmysel. Predovšetkým ak nie ste profesionál a mávate zákazky sporadicky. V takom prípade je forma mesačného prenájmu zaujímavá alternatíva. Časom to však nemusí vyhovovať. Pretože prenajaté aplikácie so sebou prinášajú aj ďalšie problémy a situácie.

Na konci dňa je rozhodnutie na vás. Nakoľko daný software potrebuje a či sme ochotní platiť výpalné si musí každý zvážiť sám. Ja určite nie! Predovšetkým ak ide o Apple. Myslím si, že zariadenia Apple sú dosť drahé aj bez zbytočných predplatných nezmyslov. Apple sa nám jednoducho smeje a ťahá z nás peniaze aj tam, kde by nemusel.


Publikovaný

v

od

Značky: