MacOS aka OS X a (ne)hranie hier

OS X je po veľa stránkach fajn operačný systém. Alebo aspoň býval. Ale v jednom je fakt hrozný. Ako herná platforma je to najhorší systém vôbec. Dokonca horší ako Linux. Pýtate sa prečo? Čítajte ďalej…

Kúpili ste si hru na OS X Snow Leopard, čo je verzia 10.5? S troškou šťastia si ju zapnete aj na neskorších verziách. Asi zhruba po verziu 10.9, čo je Mavericks. Tu si musíte tú istú hru kúpiť znova, ak ju samozrejme nejaký vývojár vydal aktualizovanú pre novší OS X. Od Yosemite po High Sierra, dokonca niekedy len po El Capitan sa situácia opakuje. Niekedy aj viac krát.

Keď je aktualizácia viac ako len zmena číslovky

Po vydaní High Sierra a kompletnom prechode na METAL, čo je nízkoúrovňové API pre grafické rozhranie, sa veci ešte viac skomplikovali. Boli prekopané ovládače pre grafické karty a všetkého možného čo bolo dovtedy vymyslené. Zjednodušene povedané – mnoho hier a aplikácií sa nespustí.

Pre staršie macbooky samozrejme Apple ignorantsky žiadnu aktualizáciu ovládačov neurobil. To spôsbilo, že nie len v hrách, ale dokonca aj v niektorých aplikáciách môžete spozorovať chyby vo vykresľovaní, prepad výkonu alebo neschopnosť aplikáciiu spustiť. S verziou Yosemite naviac dochádza k prechodu na 64bit a zrušenie podpory pre staršie 32bit aplikácie. To znamená, že 32bit aplikácie opäť nespustíte. Čistá komédia… či tragikomédia?

O problémoch spojených s prechodom z PPC platformi na intel a neskoršie v posledných rokoch z intel na M1 som už písal v inej téme. Celá situácia sa opakuje. Je to dokonca horšie. Pretože sa kód musí často prepísať v prospech novej platformy.

Obhájcovia tvrdia, že to pomôže rozvoju. Pokrok predsa nezastavíme a technológiu treba posúvať ďalej. Naviac tvrdia, že udržiavanie starej kompatibilnej vrstvy je zbytočne náročné. Ja si to nemyslím. Ide o to, že tá vrstva už existuje a funguje. Má určité chyby, ale s ohľadom na užívateľov odstránenie nedáva zmysel. Naviac je zaujímavé, že s príchodom M1 procesorov si dali v Apple námahu vytvoriť celú novú emulačnú vrstvu Rosette pre x86 aplikácie. To už zrazu nie je zbytočné brzdenie pokroku?

Výsedok je teda taký, že vydavateľ musí vydať „aktualizáciu“ či skôr prekopať kompatibilitu svojich programov s novším operačným systémom. Zásahy do systému sú často príliš veľké a treba zásadne modifikovať kód. Preto sa nedivím, že niektoré firmy siahli po fušerskom riešení a vytvoria pomocou wine wrappera spúšťateľnú verziu Windows programov. Napokon množstvo firiem, ktoré sa to snažili robiť poctivo na to doplatili. Lebo kým sa im podarí hru dostať do Apple Store, nakoniec dôjde k zásadným zmenám v celom operačnom systéme, čo sa deje príliš často.

Nechápte ma zle. Je fajn, keď sa Apple snaží inovovať a aktualizovať operačný systém, ale malo by sa to robiť citlivo. Každý rok vyjde nová verzia OS X. Tá často neprináša žiadne zásadné zmeny. Tie sa konajú zhruba raz za 2 či 4 roky. A aj napriek minimálnym zmenám dochádza k rozhodeniu kompatibility a staršie verzie majú problém s novými. Je to zvláštne.

Úplna hovadina je, že prehliadač a mnohé Apple aplikácie sú pevne previazané s operačným systémom OS X. Čiže ak chcete novšiu verziu Safari, ale nepáči sa Vám nový OS X, nuž, máte smolu. Musíte aktualizovať celý systém. Kde je v tom UNIX logika? Dá sa pochopiť, že je to pre Apple jednoduchšie. A tiež chápem, že riešiť depedencies a bezpečnosť modulárneho systému je komplikované, ale ak to dokážu ľudia v Linuxe, prečo to nedokáže miliardová firma, ktorá si za svoje produkty pýta nemalé poplatky?

Je teda jasné, že Apple produkty nie sú vhodné riešenie pri nasadení v kritickej infraštruktúre. Čo je škoda. A pritom by mohli byť.

Možno to ešte stále nie je každému jasné. Skúste to chápať tak, že aj keď hardware dokáže bežať desiatky rokov (aspoň staršie modely), tak obmedzujúci software Vám to znemožní. A pritom by stačilo do platformy priniesť aspoň trošku viac slobody a v istom ohľade aj poriadok, ktorý nie je len akýsi fašizmus.

Problém sú aj ovládače

PC hráči veľmi dobre vedia, že niekedy aktualizácia ovládačov dokáže z nehrateľnej hry spraviť úplný opak. V OS X sa však ovládače aktualizujú so systémom. Výnimkou je nVidia. Tá do určitej miery poskytuje aktualizáciu ovládačov pre niektoré svoje karty. Zázraky však netreba čakať. Ovládače grafických kariet v OS X sú jednoducho len aby bolo. Taktovanie alebo iné tweaky na ktoré sme pri Windowse zvyknutý nehrozia. Občas má človek pocit, že sa jedná o najstaršie možné ovládače od vydania grafickej karty. Prípadne nadobúda pocit akoby bol v Linuxe pred 10 rokmi, keď ovládače na niektoré grafické karty boli len aby sa niečo zobrazilo. Našťastie až tak zlé to nie je. Ale kdejaký ten glitch aj v rozhraní zažívam aj na nových Macoch. Nič samozrejme strašné. V mnohých novších hrách však nepochodíte vôbec.

Riešenie by bolo keby Apple dodávalo ovládače grafických kariet na svoje OS X samostatne. Lenže kto sa bude starať o roky zastaralý hardware? Apple žije z ovcí, ktoré nakupujú produkty každé 2 roky. Ideálne to menia po každom roku. Nie je preto potreba aby sa niekto staral o staršie zariadenia a je len otázka času kedy aj kvalita hardware pôjde dole. Vo svojej podstate sa to už udialo. Najnovšie macbooky sa nedajú opravovať. Všetko sa mení diel za diel.

Je tu však určité riešenie. Dodávatelia hardware pre Apple by to mohli vyriešiť. Tým je to však z veľkej časti znemožnené alebo aj ukradnuté. Apple im nedáva prístup k ich ovládačom. Tie si zliepajú vo svojej kuchyni a natvrdo ich dávajú ako súčasť aktualizácie. Naviac čo by z toho dodávateľ hardware mal?

A tak každému, kto chce lepší výkon grafickej karty ostáva nainštalovať Linux alebo Windows. Akurát macbook pod Windowsom či Linuxom nie je macbook vôbec. Napríklad pre spôsob ako nefunguje touchpad a celkové rozloženie klávesnice. Vo Windows robiť na macbook touchpade je ako za trest. Zvykať si na prehodené klávesy a absenciu niektorých kláves je ďalší problém. O tých ďalších ani nejdem hovoriť. Každopádne ovládače na grafickú kartu máte aktuálnejšie.

Jednu vec však musím Apple nechať. FinalCut pod Apple dokázal vyžmýkať z grafického jadra omnoho viac ako Premiere, After Effects či Da Vinchi. A hoci Adobe produkty majú navrch o pár percent pod Windows, rýchlosť Final Cut neprekoná. O tom, že Adobe optimalizácia programov nič nehovorí je vec druhá. Každopádne dá sa povedať, že Apple vie ako z ich ovládačov vymačkať výkon. Problém je, že to vie asi len on.

Prečo o tom píšem?

Dneska som zostal rozčarovaný. Kúpim si hru na steam „kompatibilnú“ s MAC. Na väčšine hier je samozrejme napísané, že hra nie je podporovaná na novších systémoch OS X. Vporiadku, veď tak som si nainštaloval High Sierra. K môjmu prekvapeniu mi hra oznámila, že moja verzia OS X nie je podporovaná. To som sa samozrejme dozvedel až po spustení hry.

Tak som schválne skúsil viacero hier. Podobný problém. Niektoré hry ani nespustilo. Mnohé boli len akýsi WINE wrapper, ktorý obyčajne nefungoval skoro vôbec. Po chvíli som nadobudol pocit čo za hybrid tento môj macbook je… Keď som mal na ňom Catalinu, tak mi väčšina starších programov nešlo. Keď mám High Sierru, tak mi zase kopec vecí nejde. To aby človek udržiavala pri živote každý OS X zvlášť. Dosť nezmysel. Hlavne keď v Linuxe alebo Windowse (až na pár extrémnych prípadov) všetko funguje.

Myslím si, že cieľom operačného systému je ponúknuť užívateľov taký zážitok aby nemusel večne riešiť kompatibilitu starších či novších aplikácií. Chceme aby to fungovalo!

OS X je fajn. Rád v ňom na mojom macu pracujem. Páči sa mi grafické prostredie. Je tu však kopec vecí, ktoré mi hlava neberie a celá tá krásna práca UX a UI ľudí je zatemnená chybami vo funkcionalite a marketingových rozhodnutí. A možno je za tým snaha obhájiť záujem akcionárov. Tak či tak, je to škoda. Macbooky by mohli byť omnoho viac, ak by Apple prestal neustále meniť svoj smer. Niekedy mám pocit, že je to značka schizofrenikov.

Ako som problém vyriešil

Ak nejde o M1, tak Apple hardware je rovnaký ako na každom inom počítači. Mojim cieľom je teda hrať hry na ktoré som zvyknutý z Windowsu alebo Linuxu. Keďže Apple nemá veľa exkluzívnych herných titulov, tak všetky hry vlastním aj na Windows. Pomocou Bootcamp si síce viem na macbook nainštalovať Windows, ale toto riešenie je hlúpe. Všetku aktuálnu prácu musím pre pár minút hrania zrušiť a počítač resetovať. Mojim cieľom však je hrať hry na Macu bez Windowsu. Lebo aký zmysel potom má mať mac, ak si tam dám Windows a ešte do neho musím prebootovať?

A tak za najjednoduchšie riešenie sa považuje program codeweavers, čo je vlastne WINE. Mne sa toto riešenie veľmi neosvedčilo. Nefungovalo ako by som si prial. Ak vôbec.

Každopádne pre mnoho hier existuje podrobný návod. Pri troche šťastia tú svoju nájdete na stránke venovanej práve hraniu windows hier na macu: https://www.paulthetall.com/

Ak nejde WINE skúste Parallels

Viac šťastie som mal pri použití programu parallels, čo je vlastne virtuálny počítač. Bolo to schodnejšie ako riešiť problémy s WINE a codeweavers. Mal som naviac šťastie, že sa mi doma váľala stará licencia kompatibilná s High Sierra, lebo viete ako – novšie Vám na staršom OS X nepôjdu.

A síce inštalácia Parallels je trošku dlhšia a naviac potrebujete inštalačné DVD požadovaného Windows, výsledok je kupodivu veľmi príjemný. Už pri prvej hre som spozoroval, že procesor nejde na 100% ako pri WINE a teda chladič nevreští akoby chcel odletieť a to aj pri pri hrách z 90. rokov. Tvorcovia WINE síce môžu hovoriť, že Wine Is Not Emulator, ale skúsenosti a jeho správanie hovorí o inom.

Parallels tento problém nemal. Chladič sa síce spustí, ale zhruba tak ako sa spúšťal aj pri natívnom Windowse.

Pre zaujímavosť som skúsil aj VirtualBox, ale výkon v hrách bol aj po rôznych experimentoch značne obmedzený. Neviem v čom spočíva úspech Parallels, ale borci odviedli naozaj dobrú prácu.

Kto je zodpovedný?

Ak si odmyslím seba, hlúpeho zákazníka, čo si kúpil Apple zariadenie a hru naň, tak očividne Apple. A samozrejme do veľkej miery je na chybe aj vydavateľ hry. Pre Mac je to najčastejšie Feral Interactive, ktorý bohužiaľ nedrží staršie kópie svojich hier pre staršie operačné systémy. Čo je pochopiteľné. Lebo skôr sa stretnete s otázkou prečo to nejde na mojom najnovšom uber super macu za 2500€. Ale hlavne Apple, ktorý celý proces komplikuje. A trošku aj Steam, že je benevolentný a nepritlačí vydavateľov aby držali kompatibilné verzie s rôznymi verziami operačného systému a nevydávali ich furt ako novú remasterovanú či inú verziu, ktorú si musíme samostatne kúpovať pri každej blbej aktualizácii. Si predstavte, že pri každej novej verzii ovládača od grafiky by ste museli kupovať tú istú hru znova a znova… trošku extrémny príklad, ale takto nejako to s Apple chodí.

Čiže akokoľvek je OS X príjemný na denné používanie a špecifickú prácu, na hranie hier či komplexnejšiu prácu je to čisté zlo. Preto nerozumiem prečo ľudia stále obhajujú OS X a Apple, keď to vo väčšine prípadoch nefunguje. Najlepšie na tom je, že mnohí odsudzujú Linux či Windows, ktorý mnohé tieto problémy nemá. Skôr by mohli vytiahnuť hlavu z piesku a pozrieť sa ako fungujú aj iné operačné systémy a požadovať, ak nie rovnakú, tak aspoň podobnú službu. Hádam po žalobe Apple za ich Store začne svitať na lepšie časy.

Ponaučenie na záver

Na záver ešte ponaučenie. Ak si kúpite digitálnu verziu hry na store, tak si ju zazálohujte. Nedôverujte Apple ani Steamu, že pre Vás udržia kompatibilnú verziu s vašim OS. Nikdy neviete, kedy Vás o ňu okradnú a zneprístupnia ju pre Vás a budú Vás nútiť kúpiť si novšiu verziu a s tým eventuálne aj nový počítač. Vedzte, že ako vlastník takejto kópie máte právo na jej zálohu.

Iným ponaučením je nekupovať hry pre MAC. Čim dávate vydavateľom vedieť, že nie ste s ich politikou stotožnený. Čiže radšej si kúpte Windows verziu, ktorú si viete skôr rozbehať ako MAC viazanú len k špecifickej verzii OS X. Sorry chlapci z Feral Interactive a spol…


Publikovaný

v

,

od