Kreslím a tvorím v sketchupe už viac ako 9 rokov. Za ten čas som sa naučil kopec fígľov a vylepšovákov. Dalo by sa povedať, že som sketchup expert. Avšak po rokoch som dospel k záveru, že sketchup nie je nástroj hodný ďalšej investície.
Hlavným dôvodom je, že ani po rokoch sa vývojári za Sketchupom nepoučili. Za posledných 9 rokov, čo program používam sme sa dočkali len nezmyselných zmien a predovšetkým nepopulárnej zmeny platobnej politiky, ktorú si obhája len skalní fanúšikovia – ide o prechod na ročné poplatky. U mňa je to často dôvod prechodu na iné riešenie. Nie som odporca paušálov, ale mesačné či ročné poplatky pri software považujem za určitú formu výpalníctva.
Nechápte ma zle. Sketchup je fajn nástroj. Svojou jednoduchosťou osloví mnoho začínajúcich tvorcov. Dokonca dokážete v ňom vyprodukovať aj zložitejšie scény. Jeho obrovskou prednosťou je obrovská knižnica modelov na Warehouse. Avšak k rozsiahlejším projektom je zapotreby siahnuť po rozšíreniach a obrniť sa dávkou trpezlivosti. Program pri väčších scénach a projektoch je bez použitia rôznych workaround riešení nepoužiteľný.
A tak si kladiem otázku za čo platím. Každý rok sme platili za upgrade niečo málo cez 500€, dnes je síce cena nižšia, ale zdá sa, že okrem kozmetických úprav sme sa zo žiadneho želaného prídavku nedočkali.
Napríklad MAC verzia má odlišné UI. Vyslovene tragické. Nastavenie skratiek z WIN si neviete preniesť do MAC verzie. Rozhádzané okná, ktoré jednoducho neviete nikde ukotviť sú otravné. Mnoho pluginov pod MAC verziou nefungujú. Pre mňa je teda verzia pre MAC takmer nepoužiteľná. A to nehovorím o problémoch s kompatibilitou a výkonom. A ako fanúšik Linuxu som maximálne znechutený neochotou tvorcov, ak už nie rovno port na LINUX, tak minimálne kompatibilitu pre WINE.
Veľkou novinkou je možnosť modelovania cez prehliadač. Akurát, že sa to v žiadnom ohľade nedá porovnávať s funkcionalitou bežnej verzie. Nemožnosť nastaviť si vlastné skratky či absencia Layoutu je pre mňa závažný nedostatok. Naviac nerozumiem na koho bola web verzia cielená nakoľko možnosť modelovať na iPade či tabletoch je nemožná. A ľudia, ktorí majú Windows či MAC zrejme nepotrebujú pracovať v prehliadači, kde je grafický výkon značne obmedzený. Žeby Chromebooky? Každopádne absencia iPad verzie Sketchupu o ktorú sa komunita prosí 3 roky je na zamyslenie.
Ďalšími nedostatkom a pre mňa najpodstatnejším je celkový performance. Objekty s väčším počtom polygónov zastavia sketchup na niekoľko minút. Vpodstate sa s programom často nedá robiť vôbec. Medzí iné a nie menej závažné by som zaradil nemožnosť UV mapovania, nemožnosť zmeny uchytávania ani jeho vypnutie, žiadne polygonálne modelovanie, absencia viacerých vykresľovacích módov pre lepšiu orientáciu pri modelovaní, nemožnosť vypnutia hromadného označenia za aktuálnou normálou, absencia paremetrického modelovania, žiadne bevelovanie či optimalizácia modelov…
Toto všetko a mnoho iného odhalíte až keď začnete pracovať na zložitejších projektoch a zákazníci budú od Vás chcieť aj niečo viac ako len jednoduchú vizualizáciu. Napríklad kreslenie elektrických zásuviek a následné kótovanie bolo hotové utrpenie. Celkovo Sketchup učí človeka myslieť v kockách a jednoduchých tvaroch.
Často sa mi stávalo, že som si začal klásť otázku či je sketchup ten pravý nástroj. Našťastie som vždy našiel nejaké riešenie vo forme pluginu či RUBY scriptu. Chvála za skvelú komunitu, ktorá okolo Sketchup vznikla ešte za čias kedy Sketchup vlastnil Google. Práve komunita bola to, čo ma pri Sketchupe udržalo tak dlho. Avšak…
9 rokov písania tých istých požiadaviek a stále nič. Prosby a návrhy ostali nevypočuté. Práve naopak. Mám pocit akoby tvorcovia sa rozhodli verných užívateľov potrestať. Platiť častejšie, aj keď sa vlastne nič nezmení. S tým rozdielom, že sme rukojemníci, ktorí musia platiť výpalné. Nuž, je čas na zmenu! Treba dať jasnú správu a prejsť ku konkurencii.
Sketchup alternatívy
A aké alternatívy existujú? To záleží čo potrebujete robiť. Ak robíte len vizualizácie, kde nezáleží na presnosti vašich modelov, tak jednoznačne skúste bezplatný program Blender. Veľmi zaujímavé riešenie pre blokové modelovanie je BricsCAD Shape. Oba programy fungujú na všetkých operačných systémoch, dokonca aj Linuxe. Ak by ste radi modelovali viac parametricky a nerobí Vám problém trošku zvláštny UX, tak skúste FreeCAD. Ide o zaujímavý nástroj, len pozor na horšiu kompatibilitu s DWG a DXF formátmi z komerčných produktov.
Pre tvorbu produktov odporúčam Rhinoceros. Nakoľko ho používajú aj v štúdiach Zaha Hadid, dovolím si povedať, že vhodný aj na architektúru. Ide o skvelú náhradu Sketchupu. Od verzie 7 podporuje aj modelovanie pomocou SubD, čím jednoznačne prekonáva Sketchup, ktorý polygonálne modelovanie dokáže len s pluginom, ktorý dokáže len základné funkcie. Rhino naviac lepšie zvláda import a export rôznych profesionálnych a produkčných formátov.
Rhino taktiež ponúka určitú formu generovania výkresov ako Layout pre Sketchup. Podstatnou výhodou generovania týchto výkresov je, že nemusíte Rhino opustiť a všetky výkresy sú generované v prostredí Rhinocerosu. Okrem toho Rhinoceros sa mi zdá lepšie vyladený. Sketchup pri väčších modeloch zaostáva. Layout je na tom ešte horšie. Okótovať jednoduché projekty gastronomických prevádzok bolo čisté utrpenie. Snapovanie k objektom bez možnosti nastavenia uchytávania bola čistá tragédia. Práca v Rhinoceros je v tomto smere vykúpením. A pokiaľ je vám CAD prostredie blízke, práca v Rhinocerose bude prirodzená.
Samozrejme existuje kopec rôznych nástrojov. Niektoré sú lepšie, iné horšie. Záleží od toho na čo ich potrebujete. Niekomu môže Sketchup aj napriek nevýhodám stačiť. Napokon ak máte staršiu verziu, nie je dôvod prechádzať na novú. Ja si však myslím, že existujú lepšie a efektívnejšie nástroje. Verte mi. Počiatočná investícia na začiatku sa vyplatí. Poďakujete mi neskôr…
Iné nástroje a alternatívy na zváženie:
- Shapr3D (ak máte iPad)
- Fusion 360 (neodporúčam pre ročné poplatky a násilné aktualizácie)
- Solidworks (predražený a komplikovaný)
- NX Siemens (ak máte bohatých rodičov)
- Cinema 4D
- Onshape (neodporúčam pre ročné poplatky)
- Modo
- form•Z
- Maya (predražené a ročné poplatky)
- SolveSpace (parametrické modelovanie zadarmo)
- FreeCAD (nie len modelovanie zadarmo)